Friday, September 23, 2011

Minä median käyttäjänä


Kurssilla annettiin tämmöinen tehtävä, jota yritän nyt suorittaa:
Seuraa jälleen omaa toimintaasi median käyttäjänä. Oletko vastaanottaja, sisältöön tarttuva kriitikko, muodon analysoija vai vaihtoehtoisten tapojen suunnittelija? Vai vaihteletko näitä tapoja? Miten nuo suhtautumistavat mediaan näkyvät käytännössä toimintana?
Erityisesti kiinnitä huomiota niihin tilanteisiin, joissa on useampia henkilöitä median äärellä.

Viimeinen kohta tuottaa heti vaikeuksia. Olen median äärellä yhdessä muiden kanssa lähinnä luennoilla, tai nykyään myös koulun oppitunneilla opettajakoulutuksen yhteydessä. Median määrittely on myös edelleen ongelma. Olen pelinjohtajana roolipelissä, jossa pelaajia on (lisäkseni) neljä. Pelimateriaali, jota käytän, on pääosin kirjamuodossa, tosin jonkin verran lisään siihen kirjoittamalla itse ja etenkin etsimällä sopivaa materiaalia netistä. Tässä tilanteessa olen vastaanottaja, joka kirjoista ja netistä suodattaa pelaajille valikoiden materiaalia.

Facebookissa ja jossain määrin myös täällä blogissani olen suunnittelija ja tuottaja, sisällön kriitikko ja ehkä joskus myös muodon analysoija. Sosiaalisesta mediasta kun kerran puhutaan, niin siinä mielessä näissä tapauksissa median äärellä on useampia ihmisiä. Sisällön osalta saatan kommentoida esimerkiksi epäuskottavan oloisia väitteitä, tai tulkintaa jostain asiasta. Muodon tai paremminkin tyylin osalta olen joskus  esittänyt kommentteja jopa Facebookissa, mutta enemmän keskustelualueilla ja sähköpostilistoilla. Eniten kai kuitenkin olen vastaanootajana näissä kaikissa. Selvästi kuitenkin siis vaihtelen näitä tapoja.

No comments: