Monday, September 26, 2011

Medialukutaidon reflektointia

Joudun aina välillä häpeämään heikkoja taitojani, koska historiaakin opiskelleena minulla pitäisi olla mainiot tiedonhauan ja lähdekritiikin taidot, mutta usein tunnen olevani niissä huono. En siis ainakaan ole niin hyvä kuin voisin olla. Tämä koskee lähinnä perinteisten tiedotusvälineiden käyttöä.

Toisenlainen epäpätevyyteni liittyy "sosiaalisena" tunnettuihin median muotoihin. Olen kyllä ollut internetin asukas jo kauan ja tämän bloginikin perustin jo 2007. Facebook on käytössä ja muihinkin sosiaalisen median muotoihin olen vähintään tutustunut. Osallistumiseni, siis sosiaalisuuteni, näissä medioissa on kuitenkin hyvin vähäistä. En esim. tee YouTubeen videoita, enkä edes lue toisten blogeja normaalisti kuin harvoin. En ole koskaan kirjoittanut Wikipediaan mitään. Varmasti "lukutaitoni" eli todellinen käyttötaitoni olisi toisenlaista, jos olisin sosiaalisempi netissä.

Tallentavan digiboksin ansiosta seuraan mainoksiakin nykyään erittäin vähän, mikä joskus aiheuttaa jopa tunteen tietämättömyydestä (olen törmännyt tilanteeseen että jotain tarvitsemaani tuotetta on mainostettu TV:ssä, mutten ole ollut tästä tietoinen). Seuraan ylipäätään TV-ohjelmia erittäin vähän: katson vain elokuvia (erityisesti komediat), uutiset, sekä ehkä joskus jotain TV:n komediasarjaa, jos tiedän sellaisesta (uusien sarjojen alkaminen on hankala huomata Telkku.comin sivulla). Olen kyllä jo kauan tiedostanut sarjoissa ja elokuvissa käytettyä tuotesijoittelua, mutta esim. "tosi-TV" ohjelmat saattavat sisältää paljonkin minulle tuntemattomia vaikuttamisen muotoja.

*

No niin. Yritän tässä liittää Picasasta kuvan tekstiäni kaunistamaan, mutta idiootti saitti muuttaa kielen saksaksi, joka on minulle yhtä siansaksaa (vaikka olenkin joskus hieman saksaa muka opiskellut). Vaikeuteni tässä osoittanee ainakin heikkoa mediakirjoitustaitoa. No, laitoin sitten Flickr.com -saitilta tuon "filosofisen" kuvan kun kerran oli helpompaa.

1 comment:

Jali said...

Nostit Jouni tärkeän aiheen esille. Lähdekritiikin. Vaikka itsekin sen muistan, niin valitettavan usein siihen tulee suhtautua turhan väljästi. Pitäisi olla tarkempi.